Rester kan bli fester!

Lantmännen har denna vecka startat en utmaning att under vecka 47 inte slänga någon mat. Jag har antagit denna utmaning och min restmåltid blev en riktig festmåltid!


Blomkålssoppan blev till grunden på en sås till gnocchin som låg i kylen, allt jag gjorde var att blanda i ett par matskedar creme fraiche jag hade i kylen samt en överbliven rot broccoli. Jag hade dessutom rotfrukter kvar från rödtungan som jag värmde upp. I frysen hade jag ett par fläskkotletter som jag stekte upp. En snutt getost låg och väntade i kylen utan riktigt mål i livet och genom att kladda ihop den med den överblivna creme fraichen fick jag en trevlig creme att smaksätta rätten med... Tillsammans blev allt en härlig rätt, alltså fläskkotletter med blomkål- och broccolignocchi med rotfrukter samt getostcreme.

Mums åt rester! Släng inte mat som kan omförvandlas till något annat, och med god fantasi och kreativitet kan allt förvandlas till något riktigt gott!


Kommentarer
Postat av: Kryddburken

Kan man förvandla rester till fest då har man tumme med maten! ;-) Så är de!! Hejja! Jag kör på samma tema denna vecka. Man tager vad man haver, å så fick man kyl o frys rensade samtidigt! Allt går om man bara ger sig fan på att! KRAM!!

2010-11-22 @ 22:31:15
URL: http://kryddburken.se
Postat av: Kristina

Heja rester! Man är väl från Landet och har varit professionell student i många år, så rester räcker länge!

2010-12-03 @ 16:40:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mat & dryck bloggar
Bloggportal länksamling
Matbloggstoppen