Nya experiment med blodpudding

Jag tycker att blodpudding är mycket bra mat. Det är gott, billigt och proppat med nyttigt järn. Ibland kan det dock bli lite tråkigt att alltid äta med lingonsylt och råkost. Tidigare har jag lekt med en varm kålsallad med bacon, vilken var mycket lyckad och nu testade jag en annan variant med stekt äpple, mango och bacon. Det blev riktigt bra med undantag för att mangon tog över lite i smaken. Därför har jag ändrat lite i receptet för att anpassa det. Fruktigheten och syran i denna blandning ersatte lingonen och det blev riktigt smaskigt!



4 port

1 pkt bacon, skuret i cm-tjocka strimlor
2 äpplen, syrliga, skurna i tärningar
1 mango, skuren i tärningar
1/2 rödlök, finhackad
3 stänk sherryvinäger, eller annan vinäger
1/2 lime
1 msk rörsocker
salt och peppar

Börja med att steka baconen knaprigt. Plocka sedan upp den och lägg att torka på ett hushållspapper. I baconfettet som är kvar i pannan börja stekfrukterna och löken, häll på sockret. Fräs runt i ca tre minuter. Pressa över limen och häll på vinägern, smaka av med salt och peppar.  Lägg allt åt sidan medan du steker blodpuddingen. Servera den sedan genast.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mat & dryck bloggar
Bloggportal länksamling
Matbloggstoppen