Fläskfilégryta med dijon

Fläskfilé är absolut inte min favoritstyckningsdetalj från grisen. Jag tycker att den kan vara lite tråkig och har en benägenhet att bli lite torr. Men fläskfilé passar riktigt bra i en härligt gräddig gryta ackompanjerat av dijonsenap och svamp. Denna gryta serverade jag med ris, som jag färgade gult genom att koka det med gurkmeja, samt broccoli. Jag hade ingen bacon hemma när jag lagade denna rätt(!) men naturligtvis skulle den bli bättre med bacon. Bara strimla och steka upp tillsammans med grönsakerna!



4 port

1 fläskfilé ca 500-700 gr
1/2 röd paprika
8 champinjoner
1 purjolök
1 vitlök solo
ca 4 msk dijonsenap
3 dl grädde
2 dl mjölk
2 msk kalvfond
Några stänk sherryvinäger (balsamico eller rödvinsvinäger går också bra)
salt och peppar
Smör eller olja till stekning
maizena till redning

ris
2 msk gurkmeja

broccoli

Börja med att putsa bort senor och hinnor från fläskfilén samt att skära den i centimeter-tjocka skivor. Skölj och skär purjolöken i skivor, skär paprikan i lagom stora bitar, hacka vitlöken samt kvarta champinjonerna.

Koka riset enligt angivelserna på paketet men blanda i gurkmejan i vattnet, så får du vackert gult ris.

Bryn fläskfiléskivorna i en het stekpanna tills de fått lite färg på båda sidorna. Lägg dem åt sidan. Stek sedan champinjoner, vitlök och purjo. Om du har en stor stekpanna kan du göra klart grytan i den, annars får du nu lägga över grönsakerna i en större gryta. Häll på grädde, mjölk och fond och klicka i senap. Lägg i paprikan och låt koka upp någon minut. Lägg i fläskfilén och koka ytterligare några minuter. Smaka av med salt, peppar och vinäger, tillsätt ev mer senap om du vill ha en tydligare senapssmak. Om du vill att grytan ska bli tjockare, blanda ut lite (ca 2 msk) maizena i lite vatten och rör i lite i taget i grytan tills du fått en trevlig konsistens.

Servera grytan med riset samt kokt broccoli.

Kommentarer
Postat av: Nröjb

Det här blev ju faktiskt himla gott, särskilt när man blandade i bacon och schalottenlök. Tack för receptet, syrran!

2011-03-04 @ 22:13:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mat & dryck bloggar
Bloggportal länksamling
Matbloggstoppen