Chilihet majssoppa

Denna soppa är härligt värmande nu när snön vägrar ge med sig. Den passar bra både som förrätt och som huvudrättssoppa. Majssoppa blir härligt söt och passar mycket bra tillsammans med chili. Jag serverade den med lite räkor i, men man kan också välja kyckling eller krutonger, eller äta den som den är med lite gott bröd till. Man kan göra den hur stark eller mild man vill, bara att anpassa chilimängden. Jag använde en chili som min pappa odlat och som jag sedan torkat, men det går alldeles utmärkt med färsk chili.

De fina och smarta soppskålarna kommer från Adele.se som har jättemycket fint porslin, glas och annat.



2-4 portioner (2 vid huvudrätt, 4 vid förrätt)

200 gr avrunnen majs från burk
1/2-1 röd chili (beroende på önskad hetta)
2 vitlöksklyftor
1 msk rapsolja
3 dl grädde
2 msk kycklingfond
2 dl vatten
salt och peppar

Till servering exempelvis räkor och solrosskott

Börja med att finhacka chilin och vitlöken. Fräs upp dem i oljan i en kastrull. Häll sedan i majsen och fräs runt en minut. Häll på fond och vatten och koka upp. Tillsätt sedan grädden och koka upp soppan igen. Mixa sedan soppan slät med en mixerstav eller i en blender. Passera sedan soppan genom en sil. Smaka av med salt och peppar.

Färdigt att servera!


Kommentarer
Postat av: Anja

Så snyggt det blev. Och tack för länken. Middag snart?

2011-02-23 @ 08:37:19
URL: http://www.adele.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mat & dryck bloggar
Bloggportal länksamling
Matbloggstoppen