The battle of the Isterband


Nu var det ett tag sedan jag skrev, men i o m att jag jobbar mycket kväll nuförtiden hinner jag inte laga så mycket mat. Men som alltid, bättring utlovas.

Idag var det dags för slaget mellan isterbanden, denna härligt syrade korv. Sambon kom hem häromdagen med Gudruns isterband från ICA och då det inte riktigt räckte för att fylla våra hungriga magar tänkte vi att vi köper lite lyxisterband från saluhallen. Detta isterband, från Örserum i småland, hade nämligen fått utmärkelsen Sveriges godaste isterband av gastronomiska akademien. Så vi tänkte helt enkelt att vi ställer isterbanden i varsin ringhörna och låter dem slåss. Man tänker ju att det blir en lätt match för Örsesum, och visst, det var klart bättre, en härlig syra och rökighet tillsammans med en trevlig konsistens. Det som var överranskande var dock att Gudruns isterband faktiskt var riktigt goda de också... Jag brukar ofta tycka att de isterband man köper på närbutiken inte har tillräckligt med syra, men dessa var faktiskt en riktigt trevlig upplevelse. Lite väl mycket gryn, men annars helt OK...



De tävlande isterbanden



Har förstått att många steker sina isterband som vanliga korvar,
men jag vill skära upp dem så de får en härligt krispig yta!



Självklart skall de ätas med dillstuvad potatis och inlagda rödbetor!

Kommentarer
Postat av: Mårtenssons kök

Sådär har vi aldrig stekt våra isterband, det ska vi göra nästa gång. Bra om de blir lite bättre yta. Klart vi äter dillstuvad potatis till, finns det något annat man kan ha som smakar bättre?

2010-10-28 @ 21:29:08
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: Mamma

Så stekte alltid din mormor isterband. Vi köpte dom hos slaktaren i nästa kvarter, och den smaken glömmer jag aldrig!! Deras like finns inte längre i sinnevärlden (läs ICA, Coop etc...). Fast våra lokala leverantörer d.v.s. Lindells är inte så tokiga dom heller!

2010-10-29 @ 07:55:22
Postat av: Camilla

Kul att du valde Örserum! Det ligger bara ett par mil från där jag är uppväxt och det händer att min mamma åker omvägar för att handla där när jag ska hem och hälsa på. Skitgott. Och tur att de vann. :-)

2010-11-06 @ 20:42:13
URL: http://sharkandgirl.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mat & dryck bloggar
Bloggportal länksamling
Matbloggstoppen