Jordärtskockssoppa

Jag har gjort det förut, men jordärtskockssoppa är fantastiskt gott. I helgen var det släktkalas och jag ansvarade för förrätten och då serverade jag jordärtskockssoppa med parmesanchips och baconkrisp. Mycket lyckat och populärt. Det är så fantastiskt roligt att få stå i ett stort kök och laga mat tillsammans. Mitt lilla kök hemma rymmer i stort sett bara mig, så det är att få yta och sällskap medan man lagar!



Soppan gör du enkelt så här, receptet är till förrätt för 10-12 port. Stek skalad och skuren jordärtskocka, ca 1 kg, tillsammans med ett par schalottenlökar. Häll på en dl vitt vin och salta. Fyll upp med vatten. Koka tills skockorna är mjuka då du mixar allt jämnt med en mixerstav. Häll på ett par dl grädde och koka upp igen. Smaka av med salt och peppar.





Chipsen gör du enkelt genom att riva parmesanost och lägga i rundlar på ett bakplåtspapper. Grädda i ugn på 225 gr i ca 3 minuter tills de fått lite färg. Ta ut och låt svalna på plåt. Jättegott som tillbehör till en soppa eller som drinksnacks.

Baconen, som var hel, skar jag i strimlor och stekte extremt hårt tills allt fett hade släppt och de var krispiga.



Resten av middagen bestod av en otroligt härlig och saftig kalvstek med potatisgratäng.





Och avslutades med en fantastiskt vacker cheesecake med hemmaplockade vinbär



Saft och godis är ett måste vid kalas!

Kommentarer
Postat av: Nena

Vilken underbar middag ni haft! Jag ar riktigt nyfiken pa jordärtskockssoppan du forberett, har aldrig smakat den vad jag kan minnas!

Tack for alla dina fina recept:)

Kramisar,

Nena

2010-11-09 @ 23:23:41
URL: http://paradiserecipe.com
Postat av: Anja

Snygga bilder. Sjukt god soppa!

2010-11-10 @ 09:29:55
URL: http://www.adele.se
Postat av: Mårtenssons kök

Så gott det ser ut och vilka fina koppar du serverade soppan i.

2010-11-11 @ 20:03:51
URL: http://martenssonskok.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mat & dryck bloggar
Bloggportal länksamling
Matbloggstoppen