1900

Mitt besök i lördags på Restaurang 1900 började med ett besök i baren där bartendern blandade ihop en mycket god coctail med gin, citron och lime, en The Business. Baren på 1900 är mycket trevlig och har duktiga bartenders som gärna guidar dig till ditt val av drink. Se bara upp för stolplatserna ett trappsteg upp, det finns inget som stoppar om man skjuter sig bakåt och jag såg en kvinna göra en otäck bakåtvurpa...

Restaurangen är enkelt inredd med trevligt ljus (även om det kommer från 6 olika sorters lamparmaturer...) men det gapade konstigt halvtom en lördagkväll efter löning. Den har visserligen väldigt många bord, så det kanske är svårt att fylla dem alla.

Eftersom vi var ett sällskap på 13 personer var vi tvugna att äta samma meny. Man kan väl tycka att sällskapet inte var så stort att vi inte kunde ha fått välja mellan fisk och kött, men tydligen gick inte detta. Alltså på menyn stod en förrätt på rödbetsgravad salma-lax med getostkräm och tunnt skivad rödbeta. Först tyckte jag att förrätten såg extremt liten ut, men det visade sig att den var alldeles lagom som en aptitretare. Smakerna var mycket goda, men det känns lite som att rödbeta och getost är ett väl beprövat koncept som man har ätit ganska många gånger. Inte jättespännande, helt enkelt.

Till varmrätt fick vi en kalventrecôte med en rotselleripuré, rödvinssås, sotad purjolök och stekta smålökar. Till det serverades rostade färsk(?)potatisar. Allt smakade gott, men ingenting gav känslan av det där lilla extra. Betalar jag dyra pengar för mat vill jag också gå från bordet med en wow-känsla. Att ha smakat något nytt och spännande, eller fått en otroligt god köttbit av hög kvalitet, men ingen sådan känsla infann sig. Kött, rostad potatis, rödvinssås och en puré känns som mat man kan få på vilken kvarterskrog som helst. Inget att klaga på, förutom en konstig torr känsla på köttets utsida, men heller inget att bli upprymd över.


Hade tyvärr ingen kamera med mig, så det får bli ett mobilfoto...

Det närmaste wow-känsla jag fick kom från servicen. Duktiga servitöter som rekommenderade jättegoda viner, även om man kan tycka att de kanske borde meddela vad vinet kostade innan de dunkar ut 6 flaskor av ett vin som kostar 600 kr... Men i övrigt en uppmärksam och alert service.

Sammanfattningsvis kan man väl säga att Restaurang 1900 inte är direkt prisvärt. Jag hade höga förväntningar som långt ifrån infann sig. Jag rekommenderar hellre att ni tar en drink i baren eller besöker deras klubb Kåken och lämnar restaurangen lika halvtom som den var den kvällen vi var där.

Kommentarer
Postat av: Jonas

Tråkigt när en restaurang inte lever upp till ens förväntningar. Jag tycker att det händer relativt ofta när man besöker lite "finare" restauranger. Visst kan maten vara god och så men bakom alla flashiga namn och konstiga råvaror som man ändå inte känner smaken av faller det ofta ändå tillbaka på hur bra t ex köttbiten är. Att de alltid lägger upp maten snyggt och presenterar den på ett bra sätt räcker ju inte för att man ska bli nöjd. Speciellt inte om man hade kunnat få samma smakupplevelse 100m längre ner och för halva priset.



Betalar man mycket pengar för en middag förväntar/önskar jag mig dessutom att råvarorna ska kosta lite extra också, att ge 675:- för en hög rotfrukter och en bit fläskkarré känns inte ok hur mycket tid de än har lagt ner på tillagningen. Kalla mig snål men så känner jag!



2010-11-03 @ 11:55:56
Postat av: Erikas kök

Vad tråkigt!!! Att gå på restaurang ska ge en mervärdeskänsla!!!!



Älskar att äta ute när maten är bra!!!

Kramar Erika

2010-11-03 @ 17:16:36
URL: http://metrobloggen.se/smaskigt
Postat av: KarinW

Ja man blir ju besviken och särskilt om man har höga förväntningar. Jag ska till "storstan" nästa helg och hade funderingar att testa 1900 men nu får det bli något annat!

2010-11-03 @ 21:59:36
URL: http://chiliconkarin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mat & dryck bloggar
Bloggportal länksamling
Matbloggstoppen