Det är för lite bacon!

Har kollat igenom mina senaste inlägg och insett att det knappt finns ett baconrecept med. Skandal, säger jag! Och skäms lite. Visst, jag lägger inte bara ut recept med bacon, men det borde i alla fall finnas mer än ett! Så, för att åtgärda slängde jag ihop den baconigaste av pastarätter härom dagen. Pasta carbonara. I ett tidigare recept ondgjorde jag mig över hur alla ska såsa till carbonaran med att ha obscena mängder grädde i carbonaran. Denna gången hade jag faktiskt lite grädde i för att kräma till den lite, och då är det kanske inte riktigt en carbonara, men det blev gott. Bara man inte har så mycket grädde i att det blir en sås!






3-4 port

2 pkt bacon
3 äggulor
1 dl grädde
2 dl riven parmesan
2 dl pastavatten
svartpeppar

spagetti

Koka pastan al dente. Under tiden steker du baconen krispig. Häll av pastan och spara ca 2 dl av pastavattnet.  Lägg baconen i en stor gryta med grädden och koka upp. Lägg i pastan och blanda runt. Dra sedan kastrullen från värmen och blanda i äggen och parmesanen. Droppa i pastavattnet under omrörning och peppra riktligt. Servera genast, gärna med persilja eller en örtolja på.

Kommentarer
Postat av: Johan

Ska det inte vara pancetta istället för bacon?

2011-08-16 @ 10:42:32
Postat av: Boel

Jo, egentligen skall det väl vara pancetta, men vanlig, hederlig bacon funkar utmärkt det också...

2011-08-16 @ 17:22:15
URL: http://battremedbacon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mat & dryck bloggar
Bloggportal länksamling
Matbloggstoppen