Ört- och färskostfylld hällefilé

Hällefilé ska inte förväxlas med hälleflundra. Hälleflundra är en stor, fantastisk och ganska dyr fisk, medan hällefilén, eller blåkveite som fisken också heter, också är god, fast mjällare och kostar mycket, mycket mindre. Kan vara bra att tänka på när man är på krogen, många krögare "lurar" gästerna till att tro att de äter hälleflundra... Man bör dock i sammanhanget nämna att hälleflundran är kraftigt utfiskad och inte rekommenderas av världsnaturfonden att ätas.

När jag gjorde fisken fastnade den lite i pannan, därför har jag lagt till att man bör vända den i mjöl innan stekning. En annan variant är att baka den i ugn, men eftersom jag fortfarande inte hunnit köpa en ny ugn istället för min trasiga så fick det bli pannan. Gott blev det i alla fall med krämig fyllning.




2 port

300 gr hällefilé
50 gr färskost
1 dl hackade örter, t ex dill och persilja
vetemjöl att vända fisken i
ca 20 räkor
pepparrot
1 citron
50 gr smör
salt och peppar

Börja med att blanda ihop örterna med färskosten och krydda upp med salt, peppar och citron. Bred ut osten på fisken och vik ihop den som på bilden nedan. Vänd fisken i mjölet, blandat med salt och peppar, och stek i smör ca 4 minuter på varje sida. Det  kommer att rinna ut lite ost, men det gör inget, tillräckligt mycket blir kvar inne i fisken.

Servera fisken med räkorna, riven pepparrot, skirat smör och kokt potatis.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mat & dryck bloggar
Bloggportal länksamling
Matbloggstoppen