Utanför trygghetszonen

Som ni som läser min blogg ofta kanske har märkt har jag en förkärlek för det klassiska. Maten jag lagar är oftast svensk husmanskost och det är den maten jag trivs med och är trygg med att laga. Men ibland måste man utmana sig själv och idag kände jag för att laga japanskt. Resultatet blev en biff i någon sorts teriakisås med grönsaker och nudlar. Och det blev faktiskt riktigt, riktigt gott! Precis de smaker jag var ute efter.



4 port

500 gr strimlat nötkött, t ex entrecôte eller biff
1 gul lök
2 klyftor vitlök
3 msk sesamfrö
1 röd chili
1 liten bit ingefära
1 näve ostronskivling
1/2 litet huvud savoykål
1 dl bambuskott
1 dl böngroddar
2 dl japansk soya
1 dl risvinäger
1/2 dl socker
2 "plattor" äggnudlar
1 näve hackad koriander
Rapsolja till stekning

Börja med att koka nudlarna och kyl ner dem. Spara ca 3 dl av kokvattnet.Hacka vitlök, ingefära och chili. Strimla kålen. Hetta upp en wok eller stor stekpanna med olja. Lägg i vitlök och sesamfrö och fräs tills de precis börjar få lite färg. Lägg då i köttet och bryn det, när det fått färg lägg i lök, svamp och kål och fräs runt. Häll i soya och vinäger samt kokvattnet från nudlarna (glömde du spara, ta 3 dl vatten istället). Lägg i bambuskott och böngroddar. Koka allt i några minuter och red sedan av med maizena utblandat i vatten. Smaka av. Blanda upp med nudlarna ordentligt. Servera genast med hackad koriander över.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mat & dryck bloggar
Bloggportal länksamling
Matbloggstoppen