Indiskt, typ

Det är inte så väldigt ofta jag lagar mat med ursprung utanför europa. Det beror inte på att jag inte gillar den maten. Tvärtom, jag tycker att det är väldigt gott. Jag är bara inte så bra på det. Indierna lagar bättre indisk mat än mig och därför köper jag hellre maten av dem som kan laga den! Men ibland kan det vara kul att göra ett försök... Denna gången gjorde jag en sorts Tikka Masala, och fuskade lite med att använda en färdig pulverkrydda på påse som grund och sedan lägga till smaker.



4 port

600-800 gr kyckling i bitar (jag körde lårfilé)
1 burk kokosmjök
1 burk creme fraiche
1 påse Tikka Masala krydda
röd curry pasta
sambal oelek
1 gul lök
1 klyfta vitlök
2 morötter
sockerärtor
salt och peppar

Stek upp kycklingen med lök och vitlök. I med alla kryddor, var försiktig med sambal. Krydda på efter egen styrka och smak. Häll på kokosmjölk, creme fraiche och skuren morot och låt puttra i minst 20 minuter. Smaka av med salt och peppar. Man kan även pressa i lite lime om man vill öka syran. Servera med mango chutney, naan-bröd, ris och kanske en yoghurtsås.


Kommentarer
Postat av: Jenny

Indiskt är ju sjukt gott, jämt!

2010-03-22 @ 13:27:39
URL: http://matlust.bloggproffs.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mat & dryck bloggar
Bloggportal länksamling
Matbloggstoppen