Äntligen lasagne!

Nu är jag tillbaka igen... Har inte bloggat speciellt flitigt sista tiden, men nu kommer jag tillbaka med nya krafttag...

Lasagne är en av mina favorit-rätter. Min mamma gör en fantastisk lasagne, som jag inte lyckas efterapa. Istället gör jag min egen lasagne, med lite inspiration från henne. Att ha kycklinglever i köttfärssåsen ger den en djupare och rundare smak. Man får en fyllighet som är fantastisk.


6-8 port

500 gr nötfärs
150 gr hackad kycklinglever
1 pkt bacon i små bitar
1 gul lök
3 klyftor vitlök
1 morot
4 msk tomatpuré
1 burk krossade tomater

5 dl mjölk
ca 1 dl mjöl
50 gr smör
salt o vitpeppar
3 + 1 dl riven ost

Lasagneplattor




Stek bacon i en djup gryta. Lägg i färsen lite i taget och stek. I en annan panna stek upp lök, vitlök och lever. Häll levern och löken i grytan med färs. Tillsätt tomatpurén och morötterna och låt fräsa en minut.  Häll på de krossade tomaterna och en dl vatten och låt koka under lock.

Koka upp mjölken. I en annan kastrull smält smöret och häll i mjölet och rör runt tills det blir en jämn massa. När mjölken kokar häller du i smörblandningem, lite i taget till den får en tjock konsistens. Krydda och rör ner osten (3 dl) och låt smälta. Smaka av!

Nu är det dags att bygga lasagnen. Ta vad formar du har som passar, själv hade jag bara runda formar, då får man knäcka lite pastaplattor, men det går bra ändå. Börja med ett lager köttfässås, sedan plattor, sedan köttfärssås igen och ett lager bechamél. Sedan plattor igen och köttfärssås och bechamel. På med terdje lagret plattor och toppa med bechamel. Häll den rivna osten (ca 1 dl) över och kör in i en ugn på 180 grader i ungefär 25-30 minuter tills den har en vacker färg. Stick en kniv igenom för att känna att pastan är färdig. Låt lasagnen vila i 10 minuter innan du lägger upp.


Nu har du en fantastisk lasagne som bara blir godare dagen efter när man käkar den som lunchlåda. Lasagne-rester är det bästa...


Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag tror att du har AoM:s första Köksskola, därifrån är mitt recept på lasagne. Inga hemligheter alls!

2010-03-29 @ 09:33:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mat & dryck bloggar
Bloggportal länksamling
Matbloggstoppen