sill till påsk - senapsill

Till påsk måste man äta sill! Personligen älskar jag senapsill. Det här receptet på senapsill kommer från min mamma och den är faktiskt den godaste senapsill jag ätit. Lite härligt syrlig och söt på en gång. Det viktigaste är att använda en god sill. Jag gillar min inlagda sill lite fast och inte sådär sladdrig som den kan vara om man köper den på burk. Sill blir bäst om man lägger in den själv och det tar inte så lång tid!





Senapssill

4 urvattande sillfiléer (jag köper en hink och vattnar ur den i 8 timmar, sköljer sedan av dem)
1 rödlök
1 knippa dill

Till lagen:

1 dl ättikssprit
1 1/2 dl vatten
2 dl socker
10 krossade kryddpepparkorn
1 tsk gula senapskorn

Till senapssåsen:

4 msk svensk senap
1 msk socker
2 msk röd vinäger
1 krm vitpeppar
1/2 tsk salt
1 dl rumsvarm olja
1 äggula

Koka upp ingredienserna till lagen och låt kallna.
Skär sillen i bitar, skiva rödlöken och hacka dillen. Varva dessa ingredienser i en kruka.
Häll lagen över sillen och låt stå svalt ett dygn.
Rör ihop senap, socker, vinäger, vitpeppar, och salt. Vispa ner oljan droppvis.
Rör till sist ner äggulan.
Ta upp sillen ur ättikslagen och låt den rinna av väl.
(Jag plockar upp dem ur lagen och lägger i en sil, men sköljer inte eller något). Blanda sedan med senapssåsen.
Garnera med dill och hackad rödlök.

Kommentarer
Postat av: Anna

Hej, receptet är avklippt på sidan. Blanda ingredienserna i en kr... ?

2011-11-26 @ 11:38:58
Postat av: Anna

En till fråga: hur länge innan julafton kan jag förbereda sillen? Om den först får ligga i ätikslagen i ett dygn, hur länge ska den ligga i senapssåsen? Kan jag spara rester? Tack!

2011-11-26 @ 11:41:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mat & dryck bloggar
Bloggportal länksamling
Matbloggstoppen