Älgkalops med pressgurka och rödbetor

När jag skulle bjuda mina vänner från England på något svenskt och lite exotiskt valde jag att göra en älgkalops. Ingen av dem hade tidigare ätit älg och tyckte att det skulle bli spännande. Tydligen smakade det gott också. För en gångs skull fick jag inga rester, trots att jag lagade ganska mycket mat!




4 port,

kalops:

1 kg älggrytbitar
5 morötter
2 gula lökar
lite mjöl
20 kryddpepparkorn
5 lagerblad

Pressgurka:

1 vanlig gurka
4 msk ättika
6 msk socker
6 msk vatten
vitpeppar
2 nypor hackad persilja
salt

Ta fram köttet och låt det bli rumstempererat. Torka av det med hushållspapper och stek det sedan i smör i omgångar, så det får en fin färg. Lägg över det i en gryta och pudra ca 2 msk mjöl över. Stek morötterna och löken och lägg i grytan.


Fyll på med vatten tills det nästan täcker allt kött. Lägg i kryddpeppar och lagerblad. Dra några varv med pepparkvarnen och ett par nypor salt. Koka allt tills köttet är så mört att det nästan faller i sär. Hur lång tid detta tar beror på hur stora bitar kött du har, men räkna med 1 1/2-2 timmar. Smaka av!


Pressgurkan: Skiva gurkan med en osthyvel eller mandolin och lägg i en bunke. Strö över salt och blanda runt. Försök få ett tryck på gurkan, genom att t ex lägga en tallrik med en mortel ovanpå. Låt stå i ca 30 minuter. Blanda ihop resten av ingredienser och rör runt tills sockret löst sig. Smaka av! Häll på lagen på gurkan. Se till så vattnet som gurkan släppt också kommer med! Blanda runt och låt stå en timme. Voila!


Servera allt med inlagda rödbetor och kokt potatis. Smaskens...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mat & dryck bloggar
Bloggportal länksamling
Matbloggstoppen