Öl- och apelsinsoppa!?

I helgen lagade jag mat till en fest där menyn var satt av en vän till mig, och förrätten visade sig vara lite av en utmaning. Jag skulle laga en öl- och apelsinsoppa... Hur man kan komma på ett sådant recept är lite över mitt förstånd. En soppa på öl och apelsin? Men, sagt och gjort, jag började laga soppan för att se hur det skulle bli. Ölen jag hade fått att jobba med var dessutom vanlig folköl... Kanske hade soppan blivit annorlunda om man hade lagat det på någon mustig belgare, men jag skulle nog hellre ha druckit upp den goda ölen än att ha hällt den i en soppa.

Soppan blev väl ingen kulinarisk höjdhet direkt, men det gick till slut att äta. Jag fick hälla i en liter grädde för att milda ut smaken lite och sedan tog jag till det trick som man alltid kan göra när det inte riktigt smakar som man vill; jag lade i lite knaperstekt bacon! ALLT blir ju bättre med bacon!

Tänker inte lägga ut receptet här eftersom jag tycker att man nog hellre ska göra en annan soppa, men så här såg det i alla fall ut när det var klart!


Kommentarer
Postat av: Vinter

Tycker du var duktig som iallafall försökte ;)

2009-11-29 @ 15:06:28
URL: http://vinterfox.livejournal.com
Postat av: Ät med Nova

Det låter som en kreativ kompis du har i alla fall :) Och ett sånt fantastiskt bloggnamn, lite som ett visdomsord redan i url:en... :)

2009-11-29 @ 22:01:24
URL: http://blogg.passagen.se/novanen
Postat av: Kristina

Men soppan var i alla fall helt ok. Apelsinsmaken slog igenom mer än ölsmaken, och baconet gjorde upplevelsen mycket bättre.

2009-11-29 @ 22:31:12
Postat av: Nässelblom & choklad

Tack för titten hos mig. Jag blev nyfiken på den här soppan, inte för att jag tycker att det låter så gott, snarare märkligt. Men jag förstår, det finns andra soppor att lägga sin kraft på. Men ibland måste man testa något nytt...

2009-12-01 @ 18:45:59
URL: http://www.nasselblomchoklad.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mat & dryck bloggar
Bloggportal länksamling
Matbloggstoppen