Fläskkarré med butternutsquash-puré, potatiskaka, rödvinssås och chorizo

Det blev en liten festmåltid häromdagen som blev riktigt lyckad. Tyvärr var inte min butternut squash tillräckligt mogen, så purén fick inte riktigt den smak jag hade tänkt, annars smakade allt riktigt gott. Hade fått tag i några riktigt härliga chorizo (råa) som satte pricken över i på hela maträtten! En riktig köttfestival:)

Till dessert serverade jag en äppelkaka med vaniljglass, men det receptet kommer om några dagar!



4 port

4 skivor fläskkarré
4 chorizo av bra kvalitet

3 dl rödvin
1 dl kalvfond
1 morot
1 palsternacka
1 halv gul lök
1 klyfta vitlök
1 msk balsamvinäger
ca 2 msk socker
salt o peppar

ca 800 gr mjölig potatis (jag hade king edward)
1 halv gul lök
100 gr bacon i små strimlor
100 gr smakrik ost ( jag hade lagrad prästost)
1 halv dl olivolja
salt o peppar

1 butternut squash
lite olivolja
50 gr smör
chilipulver
2 droppar tabasco
socker
salt o peppar

Börja med rödvinssåsen genom att fräsa på rotfrukterna o löken, häll i sockret och låt det karamellisera. Häll därefter i fond, vinäger och vin och låt reducera till hälften. Om det behövs red lite. Detta kan förberedas och sen ställas åt sidan.


Fortsätt med purén. Skala och hacka squashen i stora tärningar. Lägg i en ugnssäker form med olja och kryddor och rosta långsamt i ugn på 150 gr till allt är mjukt, ca 30 min. Lägg sedan över i en matberedare och mixa, eller använd mixerstav. Tillsätt lite vatten om den blir för tjock, det kokar bort vid uppvärmning. Smaka av med salt o peppar. Hit kan förberedas, sen värmer du upp den i kastrull när det är dags att servera.

Skala och koka potatisen. Låt den svalna något och stek under tiden upp bacon och hackad lök, salta och peppra detta ORDENTLIGT, och häll sedan på olivoljan och ta av från värmen.



Mosa sedan potatisen med händerna i en bunke, tillsätt baconoljan och osten och blanda runt ordentligt. Smaka av! Tryck sedan ut den i en form och låt svalna. Hit kan förberedas.


Sätt ugnen på 150 grader. Krydda upp fläskkarrén med peppar, paprikapulver och salt och stek snabbt i en panna, lägg över på en ugnsplåt. Stek sen chorizon och lägg på plåten. Skär upp potatiskakan i portionsbitar och lägg den på en annan ugnsplåt (jag körde allt på samma plåt, men köttet och korven släppte för mycket fett och kakan blev därmed saggig i botten). Pensla kakan med olja. Kör sedan detta i ugn tills karrén är genomstekt och kakan är varm, ca 15-20 min.


Under tiden kan du värma upp såsen och purén. Sen är det klart att serveras!


Kommentarer
Postat av: Mikaela

dreglar

2009-11-26 @ 00:38:36
Postat av: Emmas Kök

åå det här är nog verkligen något som skulle gå hem i magarna hos oss! Ser jättegott ut! Lika gott som de belgiska våfflorna ;)

2009-11-29 @ 15:00:35
URL: http://emmaskök.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mat & dryck bloggar
Bloggportal länksamling
Matbloggstoppen