Nässelplättar

Under påsken passade jag på att plocka lite nässlor som jag förvällde och stoppade i frysen. Tanken är att göra nässelsoppa, kanske den godaste soppan i hela världen, men jag fick med mig tillräckligt mycket för att experimentera lite. Jag tänkte att plättar med nässlor i, serverade med rom, rödlök och creme fraiche borde funka. Och det gjorde det verkligen! En vårlig och härlig förrätt.



4 port

1,25 dl mjölk
1 ägg
1 dl cremefraiche
1,25 dl vetemjöl
1 tsk salt
ca 1 dl förvällda finhackade nässlor, eller ung. 7 dl färska
ca 1/2 dl finhackad gräslök

1 klick smör till stekning
2 dl creme fraiche
valfri sorts rom
1/2 finhackad rödlök

Börja med att blanda ägg, mjölk och creme fraiche till en jämn smet. Blanda sedan, långsamt och lite i taget, i mjölet och sedan saltet. Blanda ordentligt till en jämn och klumpfri smet. Lägg i nässlorna (använder du färska tror jag att det blir bäst om du förvväller dem snabbt först) och gräslöken. Låt smeten stå och svälla i ca 30 minuter.

Hetta upp en stekpanna med smör och häll över det som smält i smeten, så du bara har lite smör kvar i pannan. Sänk värmen till medelvärme och häll ut smeten i lagom stora plättar, ca 7-8 cm (naturligtvis kan man använda en plättlägg om man har en sådan). Stek på ena sidan tills den börjat stelna på ovansidan, vänd dem och stek ytterligare ca 1 minut. Plättarna blir ganska tjocka...

Servera med rom, creme fraiche och rödlök. Njut med ett friskt och gott glas vitt vin.


Kommentarer
Postat av: mamma

Har gjort förr..men det är klassiskt!

2011-05-03 @ 22:15:52
Postat av: mamma

Ska jag ta med lite mera ogräs när vi kommer till dig nästa gång?

2011-05-03 @ 22:19:46
Postat av: Boel

Har fortfarande lite kvar i frysen, så jag klarar mig. Tack ändå!

2011-05-03 @ 23:00:00
URL: http://battremedbacon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mat & dryck bloggar
Bloggportal länksamling
Matbloggstoppen