En bit skåne mitt i stockholm - Hälsingborg

På en mörk och tråkig gata bakom Åhlenshuset i city ligger en liten pärla. I ett av de tråkigaste krogkvarteren i Stockholm ligger Hälsingborg. När man kommer uppför trappan öppnar sig en varm, murrig och hemtrevlig miljö med bibliotekshyllor, en inbjudande bar och välkomnande personal.


På Hälsingborg äter man från satta menyer med tema skog, hav eller gård. Maten är tämligen billig, en tre-rätters meny för 385 kr och det stora vinpaketet för 325 kr. Vinerna är mycket väl utvalda och komplementerade maten bra. Jag valde gårdsmenyn och fick uppleva en amuse med stekt anklever, rökt ankhjärta med plommon och russin marmelad, som slank ner utan svårigheter.


Sedan följde en oxkind med en symfoni i olika tillagning på blomkål, puréat, friterat etc.


Som huvudrätt serverades en lammytterfilé med bringa och gulbetor. Lammet var perfekt tillagat och smälte i munnen.


Desserten var en chokladsymfoni med glass, chokladpulver och papper. En bra avrundning för en chokladälskare!


Stället är snyggt, hemtrevligt och känns genomtänkt. Det var dock konstigt att se att det bara var halvfullt en fredagkväll. Lite fler gäster hade ökat på stämningen ordentligt. Personalen jobbar hårt på att få sina gäster att känna sig hemma. Har man bokat bord får man t ex sin egen frottéhandduk i en liten hylla med ens namn på. Kockar som kommer ut ur köket och presenterar maten. Servett i snygg burk som byttes ut om man gick från bordet en stund. Små saker som gör att man känner sig viktig.


På det stora hela måste jag säga att jag var mycket nöjd med mitt besök på Hälsingborg. Maten var mycket prisvärd och om man dessutom, som jag, har rabattboken Eat Sweden, så kommer man undan med en festmåltid för en mycket angenäm summa.



Servett i snygg burk

Kommentarer
Postat av: Björn

Verkar lite pretto, men jag hade inte sagt nej.

2011-04-08 @ 20:40:40
Postat av: Angelica

DAGENS BLOGG hos mig, kika in och anmäl dig till morgondagens blogg! Du får anmäla dig igen även fast du har vunnit en gång redan, och det är okej att anmäla sig hur många gånger du vill. Jag lottar en vinnare i morgon, alltså ger fler röster större vinstchans.



DIREKTLÄNK TILL TÄVLINGEN: http://angelica.blogg.se/2011/april/fredagens-vinnare-ny-omgang.html#trackback

2011-04-08 @ 21:00:30
URL: http://angelica.blogg.se/
Postat av: Ida

Härlig blogg :)

2011-04-08 @ 22:25:51
URL: http://ipeterson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mat & dryck bloggar
Bloggportal länksamling
Matbloggstoppen