Dags för lite kalorier igen!

Nu har jag lagt upp några nyttiga recept och kan känna att jag gjort mitt för hälsan. Nu är det dags för en härlig kaloribomb. Chocolate pots med rom. Det är ju sällan jag gör desserter, men jag blev så inspirerad efter att varit inne på fantastiska Louise's spis. Hon gör helt fantastiska kakor och desserter och jag lånade detta recept utav henne, och ändrade lite... Len chokladkräm med grädde, mäktigt och härligt. Och det var väldigt enkelt att göra. Titta in hos Louise för mer inspiration!



4 port, man behöver inte så mycket... En espressokopp räcker gott och väl...

100 gr mörk choklad (gärna 70 %)
1,5 dl grädde
1 msk honung
1 äggula
10 gr smör
1 nypa flingsalt
2 msk mörk rom (eller annan sprit, eller uteslut helt)

grädde till servering

Koka upp grädde, salt och honung. Ta av från plattan precis när det börjar koka och häll i rommen. Låt det svalna något och hacka under tiden chokladen fint. Blanda sedan ner chokladen i grädden och rör runt tills den smält helt och hållet. Blanda sedan ner äggulan och smöret, se bara till att chokladgrädden inte fortfarande är för varm, det ska vara så det precis går att få smöret att smälta, annars riskerar det att skära sig... Ställ i kylen att stelna i minst 2 timmar. Servera med grädde och lite riven choklad, eller annan dekoration t ex hallon eller passionsfrukt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mat & dryck bloggar
Bloggportal länksamling
Matbloggstoppen