Man får misslyckas ibland...

Jag är ju ingen dessertmästare och jag misslyckas ibland med mina bakverk. Men ingen katastrof, ofta kan misslyckandena bli ganska goda ändå. Jag hade tänkt göra en pavlova, en mumsig hög marängtårta med massor av frukt och grädde. Tyvärr var min visp inte den bästa och jag vispade inte marängen tillräckligt hårt, så speciellt hög och fluffig blev den aldrig. Det blev mer som en marängbotten, men väldigt god i alla fall!




Så här ska man göra, se om du lyckas bättre än jag!

4 äggvitor
2,5 dl socker
1 msk maizena
1 tsk vitvinsvinäger

2 dl vispgrädde
massa frukt och bär

Vispa äggvitorna till ett fast skum. Tillsätt av sockret  långsamt under vispning på högsta hastighet och vispa i ytterligare några minuter till en tjock och glansig smet. Rör ner maizena och vinäger.

Lägg ut smeten på ett bakplåtspapper med en slickepott. Forma den hög och rund. Kör sedan in den i 150 grader i ca 75 minuter. Låt den svala på torr plats.

Bred ut grädden över toppen och dekorera sedan med massa frukt och bär. Jag valde hallon, jordgubbar och persika. Toppa med lite mynta och pudra över florsocker.

Kommentarer
Postat av: Karin

Ser iaf väldigt gott ut!

2011-08-09 @ 13:06:01
URL: http://karinolofsson.se
Postat av: Björn

Du är bäst även när du misslyckas!

2011-08-20 @ 22:13:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mat & dryck bloggar
Bloggportal länksamling
Matbloggstoppen