Favoritmat

Jag har sagt det förut och jag kommer att säga det igen, och laga det igen, jag älskar plockmat! Små smakbitar av allt man kan tänka sig som man kan sitta och äta i flera timmar. Den här gången gjorde jag rårakor med rom och creme fraiche, baconbit med getost, bruscetta med tomat och mozzarella, bruscetta med anklever, tapenad, kallskuret, marinerade stekta svampar och ostar till dessert. Lite mätta blev vi allt! Jag testade bl a Lardo, en lufttorkad bit fett i tunna skivor. Jag hade läst om det och ville smaka, men måste nog erkänna att det inte var en favorit. Smaken var väldigt god, men känslan av att äta rent fett var lite för överväldigande...



Inköpspåsen



Basen till bruscettan, baguett med olivolja och gniden med tomat



Bacon steks för att sedan låta en skiva getost smälta över toppen



Små rårakor



Vitlöks- och persiljestekta svampar



Lardo, lika fett som det låter



Tapenade, bara mixa bra urkärnade oliver med lite vitlök,
ganska mycket sardeller, olivolja, persilja och citron



Mycket mat för tre personer!



Råraka med rom, creme fraiche och rödlök. Bara steka riven potatis med lite salt och peppar. Otroligt enkelt... Kanske min absoluta favoriträtt...

Kommentarer
Postat av: Emmas Kök

Det ser riktigt gott ut alltihop!!

2010-10-11 @ 06:41:08
URL: http://emmaskök.se
Postat av: Mattias

Tack för oerhört trevlig kväll och god mat!

2010-10-12 @ 15:52:08
Postat av: Mårtenssons kök

Plockmat, en favorit, helt klart. Det bästa är att man kan variera det i all oändlighet.

2010-10-13 @ 11:50:03
URL: http://martenssonskok.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mat & dryck bloggar
Bloggportal länksamling
Matbloggstoppen