Tillbaka på Marie Laveau

För ett tag sedan besökte jag Marie Laveau på Hornsgatan på Söder och eftersom jag trivdes så bra förra gången tänkte jag att jag nu skulle göra ett återbesök. Dessutom hade jag hört talas om deras fläsksida, (marinerad, kokad i sin marinad, glacerad och långkörd i ugn...) och den var ju tvungen att testas!

Maten på Marie Laveau är inspirerad från den amerikanska södern, Creole- och cajunmat står i fokus. Detta innebär spännande kryddningar och udda ingredienser, t ex friterade grodlår, som tyvärr legat för länge i fritösen och mest smakar hårtfriterad kyckling. "Crunchy frog" som Monty Python skulle sagt. En hel ungtupp beställdes in av sällskapet och visade sig vara en riktigt trevlig upplevelse. Vi testade även crabcakes och kryddiga Louisiana shrimps.


Crunchy frog

Fläsksidan var lika fantastisk som ryktet sade. Mör på gränsen till att falla ihop med en lite knaprig yta som gav variation i konsistens. Tallriken var i sig inte så aptitretande, en svart klump kött, men när man lät kniven falla igenom köttet var det ren matglädje. Kanske nästan lite väl mycket matglädje, hela sällskapet var så otroligt mätta efter varmrätten att vi nästan inte kunde röra oss. Ett tips kan vara att skippa de halvmediokra förrätterna och bara satsa på varmrätt. Mätta kommer ni bli i alla fall och det finns massor med roliga tillbehör att beställa in till maten.


Fläsksida

Stämningen är fortfarande lika trevlig och servicen är klanderfri. Man känner sig välkommen och omhändertagen på ett chosefritt sätt. Men framförallt är Marie Leveau prisvärt! Maten är inte speciellt dyr och man blir mätt.


Ungtupp


Crabcake


Louisiana shrimps

Kommentarer
Postat av: Björn

Tack för senast! Mumsigt var det och recensionen var det inget fel på heller.

2010-12-07 @ 18:52:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mat & dryck bloggar
Bloggportal länksamling
Matbloggstoppen