Klassisk inlagd sill

Midsommar närmar sig och det börjar bli dags att tänka på sillarna. Själv tycker jag att matjes är klockrent på sommartid, men det är ju lite kul att ha lite hemmagjorda komplement. Har nu börjat mina inläggningar och har nu en inlagd sill, som sedan kommer att förvandlas till en skärgårdssill, samt en citron/lime- och chilisill. Här kommer mitt recept på inlagd sill och imorgon får ni receptet på citrus- chilisillen.



Inlagd sill

4 filéer inläggningssill

0.5 dl ättika
1 dl socker
1.5 dl vatten
10 kryddpepparkorn
en halv rödlök i skivor
1 morot i skivor
4 lagerblad

Värm upp alla ingredienser till lagen i en kastrull till sockret löst upp. Ställ att svalna.




Skölj av sillen och skär i tjocka, härliga bitar. När lagen har svalnat, varva sill och alla grönsaker från lagen i en burk och häll sedan på resten så att det täcker sillarna ända upp. Låt stå i kyl i minst 2 dygn.

Denna sill kan äta som den är eller använda till krämiga sillar, som senapssill eller skärgårdssill. Om några dagar kommer jag lägga upp mitt försök till skärgårdsill.


Kommentarer
Postat av: Anna mitt i maten

Jag älskar sill! Brukar inte lägga in sill själv till midsommar, bara till jul och påsk, men i år kanske man skulle tänka om!

2010-06-15 @ 18:06:09
URL: http://www.annamittimaten.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mat & dryck bloggar
Bloggportal länksamling
Matbloggstoppen