Vitchokladmousse med jordgubbar

Som kock i ett varmkök är jag inte speciellt bra på desserter. Jag tycker inte om att baka och följa recept. Jag är inte så duktig på efterrätter, men det finns två sorters desserter jag kan göra, pannacotta och chokladmousse. Båda desserterna är enkla att göra och man kan variera dem nästan i oändlighet... Under helgen gjorde jag en vitchokladmousse med jordgubbar som blev härligt len och god.



6 portioner

3 ägg
3 msk socker
3 dl grädde
200 gr vitchoklad

Separera ägggulor från äggvitor. Blanda äggulorna med sockret och vispa poröst. Vispa även grädden till ett ganska hårt skum. Smält chokladen i ett vattenbad. Se till så vattnet inte kokar, blir vit choklad för varmt spricker det. Vispa även äggvitorna till ett ordentligt fast skum. Blanda ner grädden i äggulorna och vänd sedan ner den smälta chokladen. Blanda ordentligt och vänd sedan ner äggvitan. Klart att lägga upp i portionsskålarna och ställ in att stelna i kylen i några timmar. Garnera med jordgubbar och kanske ett basilikablad.


Kommentarer
Postat av: foodelicious.se

mmmm... något för mig! Jag älskar vit choklad! Perfekt med färska jordgubbar till.

2010-07-16 @ 09:03:37
URL: http://www.foodelicious.se
Postat av: Linnea

Helt underbart gott!

2011-02-20 @ 16:00:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mat & dryck bloggar
Bloggportal länksamling
Matbloggstoppen