Crabcakes

Jag har aldrig lagat crabcakes tidigare. Är inte säker på om jag ens har ätit crabcake... Men det låter så gott att jag var tvungen att testa att laga. Och gott blev det, kryddningen med citron, chili, persilja och vitlök blev jättegod. Tyvärr tillät min budget endast burkkrabba, så en högre krabbsmak hade varit att önska. Nästa gång blir det på riktig krabba!



2 port

1 burk krabbkött
1 st vårlök
1 litet ägg
1 citron
1 klyfta vitlök
1 gul chili (röd eller grön går också bra)
1 skiva dagsgammalt vitt bröd
1 kvist persilja
salt och peppar
smör och olja

Häll av all vätska från krabbköttet och blanda det med brödet, som du skurit av kanterna på och rivit. Blanda i riven vitlök, hackad chili, hackad vårlök och dito persilja. Blanda sedan i ägget och citronsaft (börja med en halv citron och tillsätt sedan mer om det behövs). Smaka av med salt och peppar... Det kan smaka lite starkt, men det blir mildare vid tillagning. Forma till lagom stora biffar och ställ i kylen en halvtimme, så smeten får sätta sig.



Hetta sedan upp en stekpanna med ordentligt med olja. Lägg i en klutt smör och låt pannan bubbla klart. Lägg sedan försiktigt i biffarna, de ska nästan friteras. Stek dem i ett par minuter på varje sida, tills de fått fin gyllenbrun färg.


Sedan är det klart att serveras. Jag serverade mina crab cakes med en aioli, men en gräddfil med lite örter och citron hade nog passat bättre... Man kan nog leka med kryddsättninngen ganska mycket och blanda i vad man känner för. Låt fantasin flöda! Men om man gillar krabbsmaken ska man nog använda färsk eller fryst krabba, inte burk...

Kommentarer
Postat av: Kristina

Det där såg gott ut! Måste nog köpa krabba på väg hem...

2010-02-01 @ 14:12:52
Postat av: Mamma

Jag har heller aldrig gjort crabcakes, så du har inte ätit det hemma i alla fall...

2010-02-03 @ 14:18:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mat & dryck bloggar
Bloggportal länksamling
Matbloggstoppen