Fem sorters tryffel, inklusive bacon-tryffel!

Helgens tryffelexpriment är nu klart och jag har fått fram fem sorters tryfflar. En del traditionella och en del exprimentella. Den mest konstiga tryffeln blev bacon-tryffeln, något jag var tvungen att testa för att se om det gick att äta, och det gjorde den! Kanske inte den godaste tryffeln jag har ätit, men inte heller den äckligaste... Mer om hur jag gjorde kommer nedan, först kommer grundreceptet.



Tryfflarna uppifrån vänster; Normal chokladtryffel, Whisky med havssalt, Bacontryffel.
På andra raden kaffelikör med vit choklad och kaffelikör med pecannöt.

Grundrecept till ca 50 tryfflar

600 gr mörk choklad 70 %
2,5 dl grädde
125 gr smör
lite honung

Hacka chokladen fint och lägg i en bunke. Koka upp grädde med honung och smör. Häll det sedan under omrörning på chokladen och blanda till en jämn smet.



Dela sedan upp smeten i olika bunkar om du vill tillsätta någon smak. Jag delade smeten i tre och tillsatte ca 0, 5 dl whisky till den ena (Jag använde Ardbeg Uigeadail, en cask-strength whisky med mycket smak) smaka efter hand, så du får lagom smak för dig... I den andra tillsatte jag 0.5 dl kaffelikör (Heering coffee), och den sista delen, som var lite större än de andra lät jag vara naturell.



Ställ in smeterna i kylskåpet så de stelnar lagom nog för att rulla. Du kan även ställa in dem över natten och sedan ta ut dem några timmar innan du tänker börja rulla.

När smeten är stel är det bara att börja forma dem som du vill. Man kan skära bitarna, eller rulla dem till olika former. Låt fantasin flöda, även med smaksättningar och dekoration.

Den stora frågan är ju då hur jag gjorde bacon-tryfflen... Jo, jag tog bacon och stekte skiten ur dem i en stekpanna tills de blev riktigt, riktigt knaperstekta. Sen torkade jag av dem ordentligt med hushållspapper och lade dem i en mortel och mortlade dem till ett grus. Det blir små bitar där senorna har varit och de plockade jag bort. Sen rullade helt sonika neutral chokladtryffel i bacongruset. De fick en ganska mild baconsmak och mycket krisp när man åt dem, ganska trevlig textur... Nästa gång ska jag nog testa att blanda i bacon-fettet från stekningen i tryffelsmeten för att se vad som händer:)



Whisky-tryffeln rullade jag och doppade i smält, mörk choklad och strödde några flingor havssalt över. Salt tar fram mycket smak ur choklad och passade fint till whiskyn, man kan nästan känna havet, tjäran och torven. Dessutom blev de mycket vacka med saltet på toppen!



Chokladtryffeln är bara rullad i kakao. Kaffetryffeln gjorde jag två varianter på. Den ena skar jag i bitar och doppade i vit choklad som sedan fick stelna. Sedan tog jag smält mörk choklad och ripplade över. Den andra rullade jag i hackad pecannöt och klistrade fast en bit pecan på toppen med hjälp av vit choklad.




Tryfflar är lite pilligt att göra och det tar lite tid, men det är fantastiskt roligt att få låta sin fantasi flöda. Man kan smaksätta tryffel med det mesta; bär, olika spritsorter, kokos, nötter, vanilj etc. Bara fantasin sätter gränser. Detsamma gäller dekorationen. Lek lite i köket och du har en perfekt present att lägga i små fina burkar!


Kommentarer
Postat av: Brorsan

Helgerån! Inte blanda fina dyra whiskyn i chokladbitar. Särskilt när inte jag får smaka. Det kommer att bli repressalier...

2009-12-15 @ 17:24:29
Postat av: Boel

Vem säger att du inte får smaka?

2009-12-17 @ 12:45:53
URL: http://battremedbacon.blogg.se/
Postat av: Jenny

Spännande med bacon tryffel!

2009-12-18 @ 20:14:00
URL: http://www.matlust.bloggproffs.se
Postat av: Mor

Liiite för mycket salt på toppen, föreslår att du krossar det först och håller igen lite. F. ö kan man ju fråga sig vilka repressalier Björn hade sänkt sig till...

2009-12-27 @ 15:12:23
Postat av: Rebecca

Det ska jag testa! :D

2010-09-04 @ 20:34:28
URL: http://rebeccacecilia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mat & dryck bloggar
Bloggportal länksamling
Matbloggstoppen