Blasieholmens Akvarium & Restaurang

Igår besökte jag alltså Blasieholmens Akvarium & Restaurang eller B.A.R. som det lite smart förkortas till. Ett mycket trevligt besök även om upplevelsen drogs ner av några missar. När vi kom dit så visade det sig nämligen att de inte hade vår bordsbokning i datorn, så jag uppmanar alla som går dit att bekräfta bokningen innan. Som tur var lyckades de få fram ett bord efter en timmas väntan i den trevliga baren.

Atmosfären på B.A.R. är skön. Det känns urbant utan att bli stelt. I baren och matsalen trängs människor av alla åldrar. Musik spelas utan att vara alltför påträngande. Allt är inrett med vitt kakel och mitt i allt finns ett stort hummerakvarium samt en stor fisk- och köttdisk, där man får välja ut sin egen kött- eller fiskbit.Det blir lite som en blandning av bar och saluhall...

Personalen är trevlig, om än lite seg. Små missar görs och servicen kanske skulle behöva lite mer tid att tajta till sig, men detta kompenseras av de absurt billiga priserna. En flaska vin för 250 kr, en huvudrätt under 200... Till förrätt kan man äta ostron för endast 11 kr styck!




Till huvudrätterna gör man så att man promenerar till kyldisken och pekar på den bit kött eller fisk man vill ha. Kocken guidar dig gärna med rekommendationer. Orkar man inte lämna bordet kan man bara läsa på väggen vilka rätter som finns för dagen. Sedan väljer man tillbehör och såser. Vill man äta från en satt meny så finns det också... Utbudet är stort, men det kändes som att det saknades bra alternativ till vissa fiskar. Såserna kändes lite tunga, kanske ett dill- och citronsmör skulle vara en bra idé. Jag bestämde mig för en gödkalvsentrecôte med risotto och haricot verts. Jag tog ingen sås eftersom jag tyckte att det blev krämigt nog med risotto. Maten smakade utmärkt, risotton var perfekt krämig och köttet var perfekt stekt. Haricot vertsen hade dock gärna kunnat koka någon minut mindre, men på det stora hela fanns där inget att klaga på.


Andra vid bordet åt lammstek, oxkorv, hälleflundra, entrecôte, fish and chips och sej med olika tillbehör och alla verkade mycket nöjda med maten.


Desserterna lämnade väl lite att önska. Vi var ganska mätta vid det här laget, det var bara några som provade desserter. Själv tog jag en pralin, som visade sig vara någon köpt, tråkig mjölkchokladsak som inte var speciellt kul. Hemmagjorda tryfflar hade varit bättre. Creme bruléen var alldeles för stor alldeles för kall och hade alldeles för dåligt knäck, så den får ett dåligt betyg. Ostarna var goda och serverades med plommonmarmelad. Vi fick fel ost serverad först, men det gjorde inte så mycket i o m att vi då fick smaka två ostar:)



Övergripande måste jag säga att jag är mycket nöjd med besöket på B.A.R. Även om servicen var slö, så var maten, atmosfären och priserna fantastiska. Ett otroligt prisvärt besök som jag varmt kan rekommendera.

Sammanlagt får B.A.R. 4 av 5 baconskivor


Kommentarer
Postat av: - Alexandra!

sv: Ja bacon är riktigt gott det alltså! :D

2009-12-04 @ 18:53:41
URL: http://ninjafruit.blogg.se/
Postat av: Fröken Dill

Ostron - GOTT!

Tycker fröken Dill

2009-12-08 @ 15:16:48
URL: http://www.frkdill.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mat & dryck bloggar
Bloggportal länksamling
Matbloggstoppen