Sallad nicoise

Det tar lite tid mellan mina inlägg just nu. Det är sånt som händer när man kombinerar mycket jobb med fint väder. Man vill ta vara på varje ledig stund och inte sitta framför datorn... Mat lagar jag dock massor, så jag har en hel hög trevliga recept som ligger och väntar på publicering.

Sommartid är ju lite salladstid. En riktigt matig och fräsch sallad är sallad nicoise. En fransk tonfisksallad där man inte verkar vara riktigt överens om orginalreceptet. Grunden är i alla fall tonfisk, potatis, ägg och haricot verts. Jag gjorde min med färsk tonfisk, stekt lagom rosa i mitten... Egentligen vill man ha sardeller i dressingen, men min butik hade tydligen sålt slut på sardellerna så jag ersatte med kapris, det gick bra det med...



2 port

2 skivor tonfisk
3 ägg
6 potatisar (gärna färskpotatis)
1/2 rödlök i tunna skivor
5 blad romansallad
6 coctailtomater delade
1 handfull haricot verts

vinägrett
1/2 dl goda svarta oliver
2 msk kapris
1 klyfta vitlök, riven
1/2 dl olivolja
2 msk rödvinsvinäger
salt och peppar

Börja med att koka potatisen.
Blanda ihop dressingen genom att trycka ur kärnorna i oliverna. Detta gör du enklast genom att trycka till dem med handloven och sedan bara plocka ur kärnorna. Mortla ihop oliver, kapris och vitlök och blanda sedan upp med oljan och vinägerna. Smaka av med salt och peppar.

Koka sedan äggen hårda och koka haricot vertsen några minuter. När potatisen är kokt dela den i lagom bitar och blanda sedan ihop alla ingredienser med dressingen. Sätt på en grillpanna eller stekpanna på högsta värme och låt den bli riktigt varm. Salta och peppra tonfisken och klappa in den med lite olja. Stek tonfisken i knappt en minut på varje sida och lägg den sedan på tallriken. Voila! Sätt dig i en berså och njut med ett glas rosé.


Kommentarer
Postat av: Anna/Frostrosor

Jag brukar ha både kapris och sardeller, blir gott det med!

2011-06-03 @ 21:16:07
URL: http://frostrosor.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mat & dryck bloggar
Bloggportal länksamling
Matbloggstoppen