Persiljebiffar med svamp och bacon, gnocchi med champinjonsås

Gnocchi är lite underligt... En degig liten klump av potatis som om man behandlar den rätt blir väldigt god. Jag föredrar den i en gräddig sås som t ex en svampsås. Jag börjar nu bli ganska trött på kokt färskpotatis efter sommaren så dessa persiljebiffar med svamp och bacon i tillsammans med god gnocchi med svampsås kändes som en värmande och god rätt i höstrusket.



Biffarna 4 port

500 gr nötfärs
1 ägg
1 dl mjölk
1/2 dl ströbröd
1 msk kalvfond
1 dl hackad persilja
1 paket bacon
4 champinjoner, hackade i små bitar

1 paket gnocchi

4 dl grädde
2 schalottenlök
6 champinjoner, hackade
1 klyfta vitlök
1 dl rödvin
1 msk balsamico
1 msk kalvfond

Skär baconen i små bitar och stek dem. Blanda ägg, mjölk och ströbröd i en stor bunke. låt sta 5 min. Blanda i de övriga ingredienserna plus salt och peppar. Gör ett stekprov genom att steka en liten bit smet och smaka av. Forma biffar och stek på medelvärme ca 4 minuter på varje sida tills de är färdiga i mitten.

Sätt på en stor kastrull vatten med salt. Stek svampen och löken. Häll på vinet, vinägern och fonden och låt koka ihop. Tillsätt grädden och låt koka sakta några minuter. Smaka av med salt och peppar. Koka gnocchin i vattnet i 2 minuter, eller tills de flutit upp till ytan. Häll av vattnet och blanda ner gnoccin i svampsåsen.

Servera genast med riven ost, t ex parmesan eller pecorino.


Kommentarer
Postat av: sanna

Vad goda biffarna lät!



Och du har helt rätt, det var lite tidsbrist (var ju mitt i veckan). Vanligtvis gör jag den grytan med älgkött och då blandar jag även i viltfond, och då får det ju koka betydligt längre :)

2010-09-03 @ 15:45:00
URL: http://capturethismoment.blogg.se/
Postat av: Lisa ♥

Så gott det lät! Ska absolut testas. Lite idétorka ibland, men älskar att laga mat. Ska bara försöka hitta hit igen:)

2010-09-15 @ 21:40:07
URL: http://foreverlisa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mat & dryck bloggar
Bloggportal länksamling
Matbloggstoppen