Murkelpaté med rödlöksmarmelad och panchetta-chips

Jag gillar patéer, men jag gillar inte alltid att göra dem själv. Speciellt inte när ugnen fortfarande är trasig och jag inte har en köttkvarn. Men man kan göra lite trevliga tillbehör till patéen så den blir lite roligare. Jag gjorde en rödlöksmarmelad samt ett panchetta-chips. Marmeladen för en god sötma som fungerar bra till patéen och chipset för sälta och lite krisp.



Panchettachips

2 skivor panchetta

Stek panchettan i en stekpanna, fast lägg en stor kastrull eller liknande som en tyngd över skivorna så de inte krullar upp sig. stek dem ca två minuter på varje sida, eller tills det blir krispigt. Lägg dem sedan mellan hushållspapper, fortfarande med tryck på, till fettet torkat av och de har svalnat.

Rödlöksmarmelad

1 rödlök
balsamico
1/2 dl rödvin
1/2 dl råsocker
1/3 vaniljstång
salt

Skär rödlöken i skivor och stek dem i en kastrull i någon minut. Häll på socker och låt det karamellisera. häll sedan på rödvinet och en liten klunk balsamico. Dela vaniljstången och skrapa ur kärnorna och lägg i marmeladen. Salta lite. Låt koka ihop långsamt tills nästan allt vätska är borta. Ställ att svalna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mat & dryck bloggar
Bloggportal länksamling
Matbloggstoppen