Fläsklägg med rotmos

Fläsklägg med rotmos, äkta husmanskost. Enkelt, billigt och inget krimskrams. Mat som ger minnen och dofter som letar sig rakt in i själen...

Jag skulle dock rekommendera att inte köpa färdigrimmad lägg. Den jag köpte var helt enkelt inte salt nog. För dålig rimning, antar jag. Enda sättet att vara säker på att det är välrimmat är att göra det själv... Receptet är dock för färdigrimmad lägg!



3-4 port

2 kg rimmad fläsklägg med ben (låter mycket, men det är mycket svinn)
2 morötter
4 lagerblad
10 kryddpepparkorn
1 gul lök
salt

4 morötter
1 kålrot (modell mellan)
3 potatisar
smör
salt o peppar

Skölj av läggen och lägg den i en stor kastrull. Fyll på med morötter och kryddor. Häll på vatten tills det täcker. Om du liksom jag misstänker att läggen inte är tillräckligt salt, lägg i lite salt i vattnet. Koka upp och skumma av det mörka skummet som bildats. Sänk temperaturen och lått allt småputtra i 2 timmar eller längre, tills köttet faller av benen.


Skala och skär rotfrukterna i bitar. På med vatten och salta. Koka rotfrukterna tills de är mjuka. När de är klara, häll av det mesta av vattnet och pressa genom en potatispress eller mosa på bästa sätt du kan komma på. Späd till önskad konsistens med vattnet från fläskläggskoket. Klicka i en klick smör och vispa runt. Ta i en nypa vitpeppar och smaka av.


Ta upp den färdiga fläskläggen och skär av svål och fett. Plocka köttet från benen. Sedan är det bara att lägga upp och njuta med en god senap och en god öl!


Kommentarer
Postat av: Bertil

Det här skall jag verkligen testa.



Har inte ätit fläsklägg sedan jag var barn.

2012-02-10 @ 07:42:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mat & dryck bloggar
Bloggportal länksamling
Matbloggstoppen