Äkta bearnaise

Kött med bea, blir mat bättre?
Skillnaden på en äkta hemlagad bearnaissås och en som man köper färdig i affären är enorm... Det kräver lite jobb och lite precision, men det är helt klart värt det. Häromdagen lagade jag en entrecôte som jag körde på väldigt låg temperatur (110 gr) till medium rare (58 gr) och den blev fantastiskt härlig och saftig och medan den stod i ugnen i nästan 2 timmar hade jag gott om tid att först slöa och sedan slå ihop bearnaisen.



4 port

250 gr smör
2 schalottenlökar
3 ägggulor
1 liten burk dragon i vinäger
1/2 dl vinäger (helst rödvinsvinäger, men vit går också bra)
ca 10 krossade vitpepparkorn
cayenne
salt

Finhacka lökarna och lägg dem tillsammans med hälften av dragonbladen och dragonvinägern (ca 1/2 dl), vinägern och vitpepparn i en kastrull och koka ihop tills det återstår några matskedar vätska. Sila av, låt svalna lite och spara vätskan i en kastrull som du placerar i ett vattenbad. Vattnet ska vara varmt men inte koka. Smält smöret i en kastrull. Kläck i ägg-gulorna i vinägerbandningen och vispa om tills den tjocknar. Vispa sedan långsamt, till en början droppvis, i smöret. Nu skall det tjockna ännu mer. Försök att inte hälla i den vita delen av smöret, utan bara den blanka gula delen. Ingen katastrof om det vita kommer med, men det blir bättre utan. Tillsätt de kvarvarade dragonbladen, salt och en liten nypa cayenne och smaka av.

Kommentarer
Postat av: Ida

kul att kika in här och sedan insé att jag kan välja mellan makroner och kötbullar eller ugnspankaka till middag :P



jag vill ha kööööt... jag vill ha bea... jag villl ha feeeeett... onyttigt.. ALKOHOOOOOL! inte ugnspankaka och mjölk :(

2010-03-02 @ 17:04:53
URL: http://bjarkstedt.webblogg.se/
Postat av: Ida

ja absolut tycker jag att du ska se den... den var ändå sevärd... hade nog bara för höga förväntningar om den!

2010-03-04 @ 01:07:51
URL: http://bjarkstedt.webblogg.se/
Postat av: Nenaz Recipe

Ahh underbart med ett recept om hur man gor bearnaisesas hemma!! Jag bor i Italien sa aven om jag skulle vilja sa hittar man inte fardig kopt.

Harlig blogg du har o tack for receptet:))

2010-03-05 @ 00:10:42
URL: http://nenazrecipe.altervista.org/
Postat av: Ida

ja verkligen..

vi har tagit Ida och Pidas bästa moves från hösten 2009 och lagt samman till en fuling-singel-ladies-dans :P

2010-03-05 @ 10:07:49
URL: http://bjarkstedt.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mat & dryck bloggar
Bloggportal länksamling
Matbloggstoppen