Skaldjursfond

Vad kan vara trevligare än att koka egna fonder? Ganska mycket, faktiskt, men det är dock väldigt trevligt! Efter skaldjurskalaset häromdagen sparade jag alla skalrester och kokade mig en härlig skaldjursfond som kommer att förvandlas till en smaskig skaldjurssås eller soppa. Man kan tycka att det verkar besvärligt att koka egna såser, men det sköter sig själv ganska bra...

Så här gör jag: samla alla skalrester i en plåt med lite grovhackade morötter, palsternacka, rotselleri och lök. Häll på lite tomatpuré och blanda runt. Kör in allt i ugnen på högsta värme och bränn av det i ca 10 minuter.



Lägg sedan över allt i en stor kastrull och fyll på med vatten  och koka upp. När vattnet kokar låt allt koka i 20 minuter, inte mer, då finns riska att det börjar smaka ammoniak. Efter 20 minuter silar du av alla skaldjur och låter sedan vätskan koka ihop tills det är några deciliter koncentrerad fond kvar i kastrullen. Nu är din fond klar och kan antingen stoppas in i frysen för att använda en annan gång eller hälla på grädde och vin så du får en fantastisk soppa eller sås!




Kommentarer
Postat av: Ida

Fan, detdär måste jag göra...

har ju massor med räkskal i frysen.. :P

2010-02-11 @ 23:50:06
URL: http://bjarksttedt.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mat & dryck bloggar
Bloggportal länksamling
Matbloggstoppen