Ölprovning

Öl är en av de mer mångsidiga drycker som finns. Smakerna fyller upp hela smakspektrat, från fräscha, lätta lageröler till mörka, chokladiga och rökiga stouts. Jag var nyligen på ytterligare en ölprovning av Skarbäcklunds nano-bryggeri. Att sitta med goda vänner och smaka öl tillsammans är mycket givande och lärorikt. Även denna gång smakade vi en hemmabrygd öl med en referens-öl från systemet. Vi provade sorterna Blonde, lagertyper, Altbier, ESB samt Schwartzbier. Hemmabrygderna var av mycket hög kvalitet och förhoppningsvis kan de kamma hem några medaljer i SM i hembrygda öler i helgen! Min favorit, och även en öltyp jag inte druckit speciellt mycket var Altbieren, Skarbäcklunds Alternativ. En sorts blandning av ale och lager, där man jäser i en ljummen temperatur i motsvarighet till kallt som en lager eller varmt som en ale. Smakrikt, fylligt och uppfriskande. Lite svår att få tag på ibland, men jag ska leta!








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mat & dryck bloggar
Bloggportal länksamling
Matbloggstoppen