Älggryta med vin och bacon

Så här när vintermörkret börjar sänka sig är det väldigt gott med en mustig, fyllig och härlig älggryta. Det tar lite tid att laga, jag började redan dagen innan med att marinera, men har man inte tid med det kan man hoppa det momentet, men det är egentligen inget jobb. Allt står och puttrar sakteliga på spisen medan du har tid att ägna dig åt annat! Höstpromenad, TV-slöande, kaffedrickande och annat som hör hösten till...


4 personer

Ca 800 gr älgkött i grytbitar
1 flaska rödvin
150 gr bacon i bit eller små tärningar
1 gul lök
2 morötter
1 palsternacka
150 gr rotselleri
3 klyftor vitlök
1 knippe timjan
6 st klyftade champinjoner
1 dl kalvfond på flaska
2 msk vetemjöl
2 msk tomatpuré
2 msk socker
2 msk balsamvinäger
salt och peppar


Skär upp rotfrukterna i ca 2x2 cm stora bitar, skär upp köttet i lika stora bitar om det inte är färdigskuret. Klyfta upp löken och krossa vitlöken med den breda sidan av en kniv och hacka sedan grovt. Lägg allt i en bunke ihop med timjansknippet och häll på rödvinet, plasta och ställ i kyl i 12-24 timmar. (Kan uteslutas om man har tidsbrist... Ger köttet en fylligare smak)



Dagen efter häller du av rödvinet, men SLÄNG DET INTE! Torka av köttbitarna och blanda dem med 2 msk mjöl. Stek dem i en het gryta i ett par minuter. Tillsätt därefter baconet, rotfrukterna, svampen, tomatpurén och sockret och fräs runt i ytterligare några minuter. Häll sedan i vinet och kalvfonden, salt och ordentligt med peppar. Rör runt och sätt sedan ner värmen till lägsta värme. Lägg på ett lock och glöm sedan bort grytan i ungefär två till tre timmar.

 

Efter 2 timmar, kolla av köttet, har det börjat mjukna och bli mört? Om inte, koka längre... Allt beror på vilken styckningsdel ditt kött har. När köttet har börjat bli lite mört kan du sätta på potatisen, riset eller vad du har tänkt servera till. Smaka av grytan och fundera lite... Behövs det mer salt, peppar, socker, syra? All matlagning handlar om att hitta en balans mellan dessa! Lita på dina smaklökar och testa dig fram. Ha i lite i taget och smaka hela tiden... Koka lite till utan lock till köttet nästan faller sönder av sig självt. Om grytan är för lös, red lite försiktigt.

 

 

Sen är det klart att servera med potatis, ris eller bara en sallad och ett gott bröd!


Kommentarer
Postat av: Helena Ljunggren

Det där ser väldigt gott ut!!

2009-11-18 @ 09:08:51
URL: http:// www.helenaljunggren.com
Postat av: Mia-En bondhustrus godispåse

Mm vad gott detta lät. Jag har en del älgkött i frysen.

Jag har aldrig använt rödvin i såsen. Vad ska man använda för rödvin?

2009-11-18 @ 20:56:57
URL: http://enbondhustrusgodispase.blogspot.com
Postat av: Mikaela

Grytm! Jag hade helt missbedömt tillagningstiden när jag ställde mig med mina marinerade grytbitar igår. Hungrig som en varg var jag och hade inte tålamodet. Det fick bubbla i säkert två timmar, men jag är osäker på hur det blev eg, får smaka av lunchlådan idag.

2009-11-19 @ 07:23:47
URL: http://www.njutmaten.blogspot.com
Postat av: Mikaela

Alltså. Jag. Vill. Ha. Nu. :)

2009-11-26 @ 00:41:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mat & dryck bloggar
Bloggportal länksamling
Matbloggstoppen