Köttbullar, köttbullar, ge mig mera köttbullar!

I och med att jag har en fantastisk mor som står och svettas över julmaten hemma i västergötland slipper jag laga allt vad julmat heter. Det är anledningen till att det inte dyker upp någon julmat på min blogg. Däremot gjorde jag köttbullar häromdagen, och det kan ju allt tyckas vara lite juligt. Bli inte avskräckt av kombinationen ansjovis och köttfärs, det är faktiskt väldigt gott.


Så här gör jag:


Köttbullar
4 port.

500 gr blandfärs
1/2 dl ströbröd
1 ägg
1 dl fet mjölk
1/2 lök
ca 1,5 msk svart-, krydd- och vitpeppar
salt
2 ansjovisfiléer

Sätt ugnen på 250 gr. Blanda mjölk, ägg och ströbröd och låt stå ett tag. Stek finhackad lök tills den svettas ordentligt, lägg i hackad ansjovis i stekpannan och låt den smälta ut lite. Häll ner i mjölkblandingen tillsammans med blandfärsen och kryddorna, blanda ordentligt. Ta upp lite och stek på i stekpannan så du kan smaka av.


Sedan är det dags att börja rulla och se till så du alltid har blöta händer när du rullar, så går det mycket lättare! Lägg de rullade på en plåt. När de är klara kör in plåten i ugnen i 2-3 min. Om du kör av köttbullarna i ugnen innan du steker i stekpanna hinner deras form stadga sig och de håller sig runda och fina i stekpannan.


Ta sedan ut dem ur ugnen och lägg lagom mängd i stekpannan (kan behövas 2 eller 3 omgångar, det får inte vara för fullt i pannan) och stek dem i smör på mellanvärme tills de är klara.

Jag serverade köttbullarna traditionellt med potatismos, rårörda lingon och ärter. Till bullarna drack jag Shepherds Neames 1698 som passade alldeles utmärkt till!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mat & dryck bloggar
Bloggportal länksamling
Matbloggstoppen